Lanzerote

13 augustus 2010

Lanzerote,

Gisteren ben ik op Excursie geweest naar Lanzerote wat ontzettend supper was! De dag begon als volgt….

Vrijdag morgen ging de wekker al om 04:00, na een snelle douche, omkleden, tanden gepoetst, en de laatste dingetjes te hebben gepakt die mee moesten, en niet te vergeten Joke te hebben gewekt. Want die was doodleuk door haar wekker heen geslapen… hoe is het mogelijk op z’n dag! Maargoed, we waren nog maar net op tijd van huis weg gegaan rond 04:35.  Vervolgens zijn we snieke het restaurant binnen gelopen, (normaal gesproken mogen wij niet in het restaurant eten snapiie want wij staan achter de receptie dus niet belangrijk genoeg om bij de gasten te eten, wat op zich belachelijk is aangezien wij alle problemen die de gasten hebben moeten oplossen) na de kok de hebben gelooft niks tegen de andere te zeggen, en anders om mochten we dan toch in het restaurant eten.  Toch wel handig op z’n moment dat we met de meeste koks een goede band hebben. Na een heerlijk ontbeid van lekker broodjes, fruit, yoghurt, en geroosterd broodjes, was het tijd om richting Iberostar Palace te lopen waar de bus ons zou ophalen om 05:25.

De bus kwam mooi op tijd, dus konden we op tijd vertrekken. Als eerste gingen we een paar hotels langs om nog wat andere mensen op te halen, in Costa Calma en in Carralejo dit alles nam ongeveer 2,5 uur tijd in beslag. Wat helemaal niet zo gek was aangezien we van het zuiden helemaal naar het noorden moesten rijden. Om 8 uur waren we dan ook in Carralejo vanaf hier vertrok onze boot naar Lanzerote. Een maal op de boot dachten we dat het wel lekker was om buiten te zitten, daar was op dat moment veel plek vrij, en met een lekker zonnetje erbij en een zacht briesje leek dat ons heerlijk maar… schijn bedriegt, er stond z’n harde wind op het water dat iedereen die buiten zat, binnen 5 minuten allemaal binnen waren. We gingen met een gewone veerboot die er behoorlijk de vaart erin had. Binnen 30 minuten tijd waren we dan ook al aan de overkant.

Om 09:00 stonden we dan op Lanzerote met nog een hele dag voor ons. Als eerste gingen we naar de vuurbergen. Waar ze ons 3 proeven lieten zien hoe heet vulkanen zijn. De eerste proef was dat ze ons lieten voelen hoe heet de stenen konden worden, hoe heet het ongeveer was ben ik alweer vergeten, maar wat wil je ook met een dag vol informatie maar het was in ieder geval zo heet dat je de stenen bijna gelijk weer uit je handen moest laten vallen. De 2e proef stopten ze hooi in de in een vulkaan dat uit zichzelf ging branden. De laatste proef was uit eindelijk het leuks, ze deden water en een krijger wat een enorme knal veroorzaakte, en tegelijker tijd spoot er voor 2 sec. water in de lucht.

Na de vuurbergen, was het tijd om naar een wijn proeverij te gaan. Hier maakten ze speciale wijn wat alleen in Lanzerote word gemaakt, door middel van cactus wortelen. Dit is een lang verhaal wat ik jullie maar zal besparen, en jullie een korte versie van het verhaal zal geven. Normaal kan een wijnplant niet leven op lava (Lanzerote is een lava eiland) en heeft veel water nodig aan gezien dit erg schaars is op het eiland laten ze eerst een speciale cactus een gat in de grond boren door de lava een aantal jaar en zetten daarna de  wijnstok in het gat. Op deze manier kan een wijnplant daar overleven. Ze zetten er nog allemaal steden muurtjes omheen die water moet vast houden voor de plant. Het klikt allemaal ongeloof waardig maar het is toch zo. In ieder geval mochten wij wat van die wijn proeven… zelf vond ik hem erg lekker, het komt wat overeen met onze huiswijn.

Na de wijnproeverij was het tijd voor de lunch, we stopten bij een weg restaurant waar je een lunch kon krijgen voor maar €7! Ik en Joke hadden genoeg broodjes mee voor ons zelf dus hebben wij lekker aan een picknick tafel gezeten met onze broodjes en genoten van de rust en stilte die daar heerste.

Na de lunch was het tijd om naar het laatste onderdeel te gaan die officieel op de programma stond. De naam ben ik hiervan even kwijt, maar nadat we een intree kaartje hadden gekregen wan onze reisleider krijgen we 45 minuten de tijd om rond te kijken in het gebouw. Gelijk na binnenkomst heerste daar relaxte en rustige sfeer , dat iedereen hier stil van werd. Zelf de kinderen die mee waren hoorde je niet. Maar alles wat we zagen was ontzettend mooi, er was een meer ontstaan op bijzondere wijze in een krijger/ vulkaan van ongeveer 2 meter diep. Wat nog steeds in verbinding staat met de zee. Hier hebben ze nog zelfs te maken met eb en vloed. Vervolgens als je door liep kwam je bij een soort van zwembad uit….. wat echt ongelofelijk mooi was. Dit was geen echt zwembad maar wat het wel precies was weet ik niet meer. Na deze plek te hebben bezocht  te hebben was er nog zo veel tijd over dat we nog naar een uitzicht punt zijn geweest. Hier hadden we 20 minuten voor ons zelf wat helaas zo maar om was. Na even het uitzicht te hebben bewonderen vonden Joke en Ik dat het tijd was om ons zelf te trakteren op een ijsje, uiteraard het duurste wat er te krijgen was, maar dat hadden we wel verdient. Maar laat ik zeggen de magnum was wel ontzettend lekker vergeleken met het ijs uit te comedor. (niet dat het ijs zo vies is uit de comedor maar het is wel altijd de zelfde smaak en die ben je na verloop van tijd wel wat zat)

Na het uitzicht punt, zijn we nog naar een baai geweest waar zuivel in het water zit, hier is het water groen, in plaats van helder blauw. Dit had ik vorig jaar ook al bezocht net als het eerste plekje wat we hadden bezocht maar het was leuk om het nog een keer te zien.

Na dit alles was het tijd om weer voor de laatste keer in de bus te stappen, die ons weer naar de boot van 17:00 bracht. Uit eindelijk waren we om 20:20 thuis. Ik heb een heerlijke dag gehad, eerlijk gezegd was deze excursie mooier, en beter geregeld als die ik vorig jaar heb gedaan met mama en Lisanne.

Een maal thuis was ik over mijn slaap te kort heen en had ik zo veel energie over dat ik besloot gelijk maarbezig te gaan om deze blog te schrijven en de foto’s op de computer te zetten. Na afloop heb ik nog even snel mijn kamer geboend en gedweild, en een douche genomen. Inmiddels begon het al tegen half 12 te lopen en besloot ik om maar eens mijn bedje op te zoeken. Het was een heerlijke dag geweest!